Bestimmungen für EU-Bürger an Bord von Schiffen mit NON-EU-Flagge im vorübergehenden Import

Bei Yachten von NON-EU-Eignern und NON-EU-Flagge kann die vorübergehende Zulassung in der EU für einen Zeitraum von bis zu 18 Monaten gewährt werden, ohne dass EU-VAT anfällt.

Die vorübergehende Verwendung ist nur zulässig, wenn

Danach muss das Schiff die EU-Gewässer verlassen. Die Beschränkungen für den Aufenthalt von Personen, die Charter buchen bzw. diese Schiffe nutzen, wurden nochmals verschärft.

Wenn sich eine Yacht unter (Temporary Admission) TA in der EU aufhält (d. H. Nicht-EU-Flagge + Nicht-EU-Zulassungsinhaber), kann eine Person, die das Schiff nutzt (Charter oder Genehmigung des Zulassungsinhabers), nicht in der EU ansässig sein. Die einzige Ausnahme besteht darin, dass in der Zulassungsbescheinigung des Schiffes der tatsächliche Eigner angegeben ist (was ausnahmsweise selten vorkommt). In diesem Fall muss der Eigner für die Dauer der Nutzung des Schiffes in der EU anwesend sein.

Die Definition des „Inhabers der Registrierung“ bezieht sich auf die auf den Registrierungsbescheinigung genannte Eigentümer, der in den meisten Fällen bei Superyachten eher eine Firma als der tatsächliche Eigentümer / UBO ist. Da ein Nicht-EU-Unternehmen in der EU nicht physisch präsent sein kann, bedeutet dies leider, dass in den meisten Fällen ein in der EU ansässiger Bürger ein Schiff, das unter TA läuft, nicht nutzen oder chartern kann.

N.B. Der Aufenthalt von Gästen an Bord von Schiffen unter TA ist unerheblich (kann EU oder Nicht-EU sein), es muss jedoch nachgewiesen werden, dass sie nicht die wahren Nutznießer von Nutzung oder Charter sind

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TA Rules & EU Citizens Aboard Non-EU Flagged Vessels

‘Temporary admission’ allows goods to be brought in temporarily to the Union with total or partial relief from import duty. Examples of where this procedure might be used would be in the case of goods imported for purposes such as exhibiting at a trade fair or taking part in a music show. In some cases the completion of customs formalities is not required (e.g. temporary admission of means of transport).

The temporary admission is subject to the following conditions:

No alteration of the goods is intended, other than changes brought about by normal depreciation due to the use made of them;

The goods can be clearly identified, unless abuses are unlikely given the nature of the goods or the intended use;

The holder of the procedure is established outside the customs territory of the Union, except where otherwise provided. For instance, natural persons who have their habitual residence in the customs territory of the Union and work for an employer who is established outside the territory can benefit from total relief from import duty in respect of means of transport used by them (as owner or as renter) for commercial or private purposes;

The overall customs requirements for are met; and

A guarantee is provided if required.

In the case of non-EU flagged and owned yachts, temporary admission can be granted for up to 18 months, after which the vessel must exit EU waters. However, restrictions have been strengthened governing the residency of people booking charters or using these vessels.

If a yacht is visiting the EU under TA (i.e. non-EU flag + non-EU registration holder), a person using the vessel (chartering or as allowed by the registration owner) cannot be an EU resident. The only exception to this is where the registration certificate of the vessel names the actual owner (which is exceptionally rare) in which case the owner must be physically present in the EU for the duration of the vessel’s usage.

The definition of ‘registration holder’ refers to the owning entity mentioned on the registration certificate, which is a company rather than the actual owner/UBO in most cases. As a non-EU company cannot be physically present in the EU, this unfortunately this means that, in the vast number of cases, an EU resident cannot use or charter a vessel visiting under TA.

N.B. The residency of guests on board vessels under TA is irrelevant (can be EU or non-EU), but it must be provable that they are not the true beneficiaries of usage or charter.